Handlingsplan for klima og energi i Stange

Publisert i  Stangeavisa 2019

Ny handlingsplan for klima og energi i Stange er godt i gang

En gladmelding nå i sommer er at arbeidet med ny handlingsplan for klima og energi i Stange er godt i gang!

I vår første periode i kommunestyret har Miljøpartiet De Grønne (MDG) fått gjennomslag for at det skal lages en slik ny handlingsplan. Den gamle planen er fra 2009, og moden for  fornyelse. MDG har også fått gjennom at den nye planen skal inneholde klimaregnskap og klimabudsjett. I et klimaregnskap får vi vite hvilke virksomheter i Stangesamfunnet som forårsaker skadelige klimautslipp. I et klimabudsjett måles endringer over tid, både positive og negative, i ulike utslipp.

Til sammen gir klimaregnskap og klimabudsjett grunnlag for riktige handlinger, og vil vise hvordan vi må sette inn støtet for å redusere utslippene. Vi må handle der det er nødvendig, og gjøre ting som nytter!

Den nye handlingsplanen utarbeides av kommuneadministrasjonen, med Asplan Viak som konsulenter. Etter å ha deltatt på det første arbeidsmøtet som politiker fredag 5.juli, så er jeg sikker på at dette er et godt konsulentvalg. Asplan har levert et førsteutkast til planen med oppdatert kunnskap om klima og energi, et klimaregnskap for Stange og konkrete forslag til mål, tiltak og handlinger for å redusere utslippene fremover. Handlingsplanen er forventet ferdig til høsten, og skal etterhvert vedtas av kommunestyret.

I planen er det skilt mellom et klimaregnskap som består av klimafotavtrykket fra Stange kommunes egen virksomhet og drift, samt et utslippsregnskap fra sektorene innenfor Stange som geografisk område.

Tallene viser at klimautslippene i Stange har økt i de senere årene. De største utslippene skyldes transport; privatbil og tungtrafikk. De nest største utslippene foregår i landbruket.

At klimautslippene går opp og ikke ned er forstemmende nyheter som Stange – dessverre – deler med resten av Norge. Dette viser hvor feilslått regjeringas klimapolitikk har vært. Statistisk Sentralbyrå (SSB) angir en økning av utslippene på 0,4 % fra 2017 til 2018 – i en tid hvor vi vet at det er avgjørende å få på plass store utslippskutt, i tråd med Parisavtalen. Ifølge SSB skyldes oppgangen en mindre andel biodrivstoff i veitrafikken i tillegg til mer fossilt drivstoff til andre transportformer. Det er generelt mer utslipp fra veitrafikken, med en økning på nesten 3 % fra 2017.

Hva må vi gjøre fremover her i Stange? Den nye handlingsplanen vil inneholde en rekke forslag til konkrete tiltak. Tiltak for å redusere utslipp fra biltrafikk vil være å utvikle et bedre og mer effektivt kollektivsystem for buss og tog, som inkluderer bygdene og grendene. Det må anlegges flere ladepunkter for å legge til rette for økt elektrifisering av bil, buss og tyngre kjøretøy. Tiltak for å redusere utslipp i landbruket kan være mindre fossil energibruk, et mer klimavennlig skogbruk, reduksjon av matsvinn og økt bruk av lokale grønnsaker og økologisk kjøtt.

MDG vil jobbe for at tiltakene i den nye klima- og energiplanen settes ut i livet. Vi vil inngå politisk samarbeid og påminne de andre partiene om viktigheten av at klimautslippene i Stange går ned, og ikke opp. Dette er MDG’s velgergaranti for neste kommunestyreperiode. Godt valg i september!

Hilde Rigmor Amundsen

Kommunestyrerepresent for Miljøpartiet De Grønne i Stange