Et gledelig Stangebudsjett for klima og miljø

Publisert i Stangeavisa (17.12.2020) og  Hamar Arbeiderblad (17.12.2020)

En vesentlig del av det siste Kommunestyret før jul, den 16.desember, var i tradisjonen tro viet behandling av kommunebudsjettet. Denne gangen budsjettet for 2021 og økonomiplanen for 2021-2024.

De fire samarbeidspartiene i posisjonen, Arbeiderpartiet, Nærmiljølista Ottestad, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne (MDG) fremmet et felles budsjettforslag med søkelys på klima, miljø, folkehelse og sosial utjevning. Budsjettet ble vedtatt med flertall i kommunestyret, sammen med Kommunedirektørens innstilte vedtak.

Vi i MDG er spesielt glade for at det nå er rettet særlig oppmerksomhet på klima og miljø i Stange kommune, også fra flere partier. Med dette kommunebudsjettet ser vi at vårt samarbeid med de tre overnevnte partiene gir både mening og gode resultater.

En ny stilling til klima- og miljøarbeid fra 2021 er nå vedtatt. I samarbeidspartiene sin innstilling til budsjett og økonomiplan ble det poengtert at «Partiene har satt seg fore å sørge for at Stange kommune bidrar til å redusere klimautslipp og verne om naturen for oss selv og våre etterkommere. For å kunne gjøre dette på en god måte trenger vi kompetanse og ressurser til å utvikle de beste strategier vi kan. Klimaplanen er under behandling og arbeidet med planstrategien legger opp til at vi også skal utvikle en miljøplan. Vi foreslår derfor at det i løpet av året ansettes en Miljørådgiver og at Stange kommune deltar i «Partner klimanettverk Innlandet»».

En annen gledelig nyhet er en bevilgning på i alt 1,5 millioner til å rehabilitere den nedslitte kunstgressbanen på HIAS på en miljørettet måte. En bakgrunn for dette er en søknad – og jeg vil si også et godt forarbeid – fra Ottestad Idrettslag. Som det står i samarbeidspartienes innstilling; «Det er prisverdig at idrettslaget tar et kostbart miljøansvar når de skal skifte til langt mer miljøvennlig granulat». En ny miljøvennlig bane vil hindre at mikroplast havner i Mjøsa.

Et verbalforslag om en mer miljøvennlig kommunal bilpark ble fremmet av samarbeidspartiene, og vedtatt med flertall i Kommunestyret; «Ved investering/leasing i nye biler i bilparken skal det (fortrinnsvis) gås til innkjøp av miljøvennlige biler, el-biler eller hybridbiler, så fremt ikke særskilte driftsmessige forhold er til hinder for dette».

Å gjøre Stange til en mer klima- og miljøvennlig kommune er, og vil være, en kontinuering prosess, i likhet med i andre kommuner. Nå er vi godt i gang!

I forbindelse med budsjettbehandlingen for tre år siden, i Kommunestyret 14.12. 2017, la MDG la fram et verbalforslag der vi ba om at gjeldende handlingsplan for Miljø-, energi- og klima fra 2009 ble tatt opp til revidering og fornyelse, mellom annet som en oppfølging av «Lov om klimamål» (vedtatt av Stortinget juni 2017). Vi poengtere at det burde igangsettes en bred og faglig forankret prosess med utgangspunkt i den gamle planen fra 2009. Klima- og miljøtema måtte tas opp til ny vurdering på grunnlag av dagens kunnskap og med tilføring av nye og aktuelle tema.

Forslaget ble den gang enstemmig vedtatt, og planen er blitt hetende Handlingsplan for klima og energi.

I forbindelse med budsjettbehandlingen året etter, i 2018, stilte MDG et verbalforslag der vi ba Rådmannen (i dag: Kommunedirektøren) om å påbegynne arbeidet med et klimabudsjett med klimaregnskap for Stange kommune. Klimabudsjettet ses i sammenheng med handlingsplanen for klima og energi. Utarbeidelse og implementering av klimabudsjett og -regnskap vil gi oversikt og forutsigbarhet, og være et virkemiddel for å kunne måle hvorvidt vi er på rett kurs. Forslaget ble den gang vedtatt mot syv stemmer.

Det er i dag tre år siden en ny handlingsplan for klima og energi ble foreslått av MDG. Planen er nå ferdigstilt av administrasjonen, den inneholder et klimabudsjett, og har vært på offentlig høring i 2020. Ifølge ny kommunal planstrategi (også ble vedtatt i Kommunestyret nå 16.desember), vil klima- og energiplanen legges fram til politisk behandling på nyåret 2021. Det er i tillegg vedtatt at arbeidet med en ny Miljøplan skal igangsettes neste år.

En egen stilling for klima- og miljøarbeid er både viktig og riktig å innføre. Det samme gjelder at Stange deltar i klimapartnernettverket for Innlandet.

Det er mitt håp og ønske for det nye året at fagpersonen som etter hvert skal ansettes i den nye stillingen vil få en særskilt oppgave med å følge opp de to nevnte planene, og at det fører til gode og praktiske fremtidige tiltak for klima og miljø i Stange kommune.

Hilde Rigmor Amundsen, kommunestyrerepresentant MDG