En stemme for klimatiltak i Stange

MDG har valgt side i Stange og inngått et viktig samarbeid med Ap og SV. Dette fordi vi mener at det med disse partiene er størst mulighet for å få gjennomslag for klima- og naturvennlig politikk. MDG i Stange er en viktig garantist for at Stange kommune skal bli en grønnere kommune og oppfylle sin andel av kutt i klimautslipp. MDG er et parti som baserer seg på kunnskap fra relevante fagområder når vi uttaler oss om jordvern, biologisk mangfold, klima, kulturminner mm.

Klimakrisen er en global krise, men det er i kommunene utslippene skjer. Da må kommunene ha en god politikk og gode tiltak for å få ned utslippene. De største utslippene i Stange kommer i fra transport og landbruk. Stange kommune må bruke de virkemidlene kommunen har, og her vil arealplanen være et viktig verktøy. Arealplanen må brukes klokt og bidra til kutt i klimautslipp. Etter vår mening vil tiltak som bidrar til kutt blant annet være å planlegge samfunnsutviklingen og bosetningen slik at man ikke anlegger nye bilbaserte «satelittbyer». Kommunen bør heller sørge for at allerede eksisterende grender har gode kollektivtilbud samt at kommunen utvikler attraktive tettsteder slik at folk har det meste de trenger i gangavstand eller lett tilgjengelig med kollektivt. Slik kan flere få en mindre bilbasert hverdag og utslippene vil gå ned. En satsing på et attraktivt senter i Stangebyen med variert boligmasse rundt vil tiltrekke seg nye innbyggere og dermed lette befolkningspresset i Ottestad slik at matjord kan vernes og bokvalitet bevares og utvikles i Ottestad.

Andre tiltak som kommunen rår over er å prioritere bygging av gang-og sykkelveier, og her skjer det allerede en del, men vi er utålmodige og vil ha enda mer. Blant annet vil vi ha gang-og sykkelvei, ikke bare fram til Gata i Vallset, men helt opp Amundrudbakka og fram til Harasjøen. Vi kommer også til å stå på for at Stange kommune gjør enda større bruk av ordningen «Klimasats i kommunene», og at kommunen gjør innkjøpene og byggene sine klimavennlige. Vi vil presse på for at kollektivtilbudet blir betraktelig mye bedre, og vi vil foreslå løsninger som gjør at folk kan basere seg på bruk av kollektiv og dermed la bilen stå. Godt valg og stem grønt!

Hege Sjølie

Stange MDG